LuciVer sluit deuren voor bezoekers

De ontwikkelingen rond het coronavirus gaan snel, ook binnen LuciVer bekijken we dagelijks welke voorzorgsmaatregelen we moeten treffen of aanpassen. Een van de maatregelen is het besluit de deuren te sluiten voor bezoekers. We begrijpen dat dit een ingrijpende en pijnlijke maatregel is. Binnen onze mogelijkheden gaan we samen creatief op zoek naar passende oplossingen. Zo onderzoeken wij op dit moment de mogelijkheden om met behulp van digitale middelen online contactmomenten te creëren.

Hieronder het artikel dat 18 maart op www.rn7.nl/ is gepubliceerd, naar aanleiding van een gezamenlijk persbericht van ouderenzorgorganisaties in de regio.

coronaLuciVerNieuws

REGIO – Vanaf vandaag, woensdag, of uiterlijk donderdag sluiten ouderenzorgorganisaties Waalboog, OBG, Malderburch, Kalorama, Aqua Viva, ZZG zorggroep en LuciVer hun deuren voor bezoekers. In ieder geval voor twee weken, melden zij in een gezamenlijk persbericht.

Het is volgens de organisaties een drastische en moeilijke keuze. Zo wordt er alles aan gedaan om zowel de kwetsbare oudere cliënten als de zo onmisbare zorgmedewerkers te beschermen tegen besmetting. Ook hopen ze hiermee verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Deur helemaal dicht

Het besluit is genomen in nauw overleg met onder meer infectie-deskundigen en GGD. Cliënten en hun naasten zijn op de hoogte gebracht. Tot vandaag, woensdag, was de afspraak dat er één bezoeker per clIënt per dag langs mocht komen. Nu blijft de deur dus helemaal dicht.

Angela Jansen, voorzitter raad van bestuur, ZZG zorggroep, licht het besluit namens de organisaties toe: ‘We begrijpen dat het voor cliënten en familie verdrietig en zwaar is dat ze elkaar de komende weken niet fysiek kunnen ontmoeten. Het is voor ons tot nu toe het moeilijkste besluit dat we hebben moeten nemen. We hopen dat iedereen beseft dat het niet anders kan. Want we kunnen het alleen samen. We willen hiermee vooral de besmettingen vertragen. ’

Uitzondering

Bij heel specifieke situaties maken de zorgorganisaties een uitzondering, bijvoorbeeld bij terminale zorg. Dit gaat dan in nauw overleg en met maximale zorgvuldigheid. Ook zoeken ze actief naar andere manieren van contact. Zoals bijvoorbeeld via telefoon, beeldbellen of het sturen van een kaartje. Zodra de situatie verandert en een bezoekverbod niet langer noodzakelijk is, zullen cliënten en hun naasten direct worden geïnformeerd.